Dé negen gouden tips voor effectief netwerken in 2018
15572
post-template-default,single,single-post,postid-15572,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.8,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.3,vc_responsive
netwerken

9 tips voor effectief netwerken in 2018

2017 ligt bijna achter ons en in gedachte ben ik soms al in 2018. Veel nieuwjaarsbijeenkomsten staan voor de deur. De tijd van het netwerken is dus aangebroken en dit kan echt veel effectiever als je het mij vraagt.

Een mooie gelegenheid dus om het in 2018 anders aan te pakken. Doe je mee?

1. Verander je mindset

De meeste mensen bezoeken een netwerkbijeenkomst om direct iets (lees business) te halen. Je succes zit hem echter in dat wat je brengt. Focus je daar dus op en onthoud dat als je altijd komt om iets te brengen, dat je dan nooit iets hoeft te halen. Het wordt ook jou uiteindelijk als vanzelf gebracht.

2. Netwerken is als sporten op topniveau

Zonder goede voorbereiding en nabeschouwing kom je nooit verder.

Informeer vooraf bij de organisatie naar de aanwezigheidslijst en verdiep je in wie er allemaal komen. Nodig mensen bijvoorbeeld vooraf via LinkedIn uit om deel uit te maken van je netwerk door ze een persoonlijke uitnodiging te sturen.

Beste …,

Ik zie dat we allebei aanwezig zijn op de netwerkbijeenkomst van … in …..

Ik maak daar graag persoonlijk kennis met je en wil je nu alvast toevoegen aan mijn LinkedIn netwerk. Sta je daar open voor?

Met vriendelijke groet,

3. Wees representatief

Dat is een inkopper toch?

En toch zie ik te vaak mensen die geen juiste eerste indruk achterlaten tijdens netwerkevenementen. Zorg voor nette, vlekvrije kleding, gepoetste schoenen en een prettige niet overdreven lichaamsgeur. Dat een transpiratiegeur niet kan, snap je vast maar weet je dat te veel parfum ook vaak als niet prettig wordt ervaren?

4. Durf te gaan voor het onbekende

Het is zo gemakkelijk, afstappen op de eerste bekende die je ziet als je binnenkomt. Doe het eens niet maar sluit aan bij een groepje voor jou onbekende gezichten. Introduceer je zelf met ‘Goedenavond, mag ik mezelf even voorstellen en doe dit dan ook meteen bij een ieder van het groepje’. Je straalt hiermee zelfvertrouwen en kracht uit en een gesprek komt als vanzelf op gang.

ENG… Ik hoor het je denken. Kijk dan nog eens goed naar tip 2 en introduceer je al voordat de bijeenkomst plaatsvindt via LinkedIn. In dat geval is het eerste contact al gelegd en vaak is een eerste gesprek online al op gang gekomen. Je hebt een gezicht bij een naam en stapt dus makkelijker op iemand af met de tekst ‘Volgens mij hadden wij al even contact via LinkedIn’.

5. Me, Myself and I

Hiermee bedoel ik dat dat wat je doet in het dagelijks leven helemaal niet zo van belang is. Het gaat om wie jij bent. Wees trots op jezelf en straal dat ook uit.

6. Luisteren

Nee, de capslock bleef niet hangen. Luisteren is zoals in eigenlijk elk gesprek het belangrijkste tijdens het netwerken. Verdiep je nadat je je voorgesteld hebt vooral in de ander. Trap niet in de val om over jezelf te beginnen maar toon oprechte interesse in de ander. Stel de juiste vragen. ‘Wie is hij?’ ‘Wat doet hij?’ en ‘Wat houdt hem bezig?’ Je komt er zo achter wat de raakvlakken zijn en maakt hierbij direct een prettige indruk op je gesprekspartner. Als vanzelfsprekend gaat het gesprek uiteindelijk ook jouw kant op zodat je jezelf en wat je bezig houdt op de juiste manier kunt introduceren.

7. Verbind

Het woord ‘verbinden’ is misschien wel de geheime sleutel tot het succes van effectief netwerken. Door veel mensen te spreken en goed te luisteren ben je als geen ander in staat om mensen aan elkaar te binden. Zo weet je bijvoorbeeld dat die fotograaf die je sprak een nieuw pand zoekt waar hij zijn studio in kan vestigen en dus was de link snel gemaakt toen je even later met een bedrijfsmakelaar in contact kwam. Doordat je mensen weet te binden, laat je een onwisbare indruk achter en zullen ze er alles aan doen om ook jou te ‘helpen’.

8. De nabeschouwing

Zorg dat je direct na het evenement (dat je niet tijdens het evenement rondloopt met een notitieboekje waar je alles in noteert, hoef ik je niet te vertellen toch?) zoveel mogelijk informatie voor jezelf noteert en verwerkt in je CRM systeem. Geen CRM? Excel of een map met visitekaartjes waar je in kernwoorden op schrijft wanneer je hem sprak en wat je besprak voldoet ook.

De volgende dag (in elk geval binnen 72 uur) stuur je alle mensen die je sprak via LinkedIn een ‘persoonlijke’ uitnodiging waarin je bedankt voor het gesprek en aangeeft dat ze altijd een beroep op je mogen doen als jij of iemand uit jouw netwerk iets voor ze kan betekenen.

9. Doen, zowel offline als online!

Doen… dat is misschien wel de beste tip. Netwerken is een ongoing proces zowel offline als online. Kies dus heel bewust voor de netwerken waarin je actief wilt zijn (keuzes maken moet want je partner wil je vast ook nog wel eens thuis hebben ‘s-avonds) Lid zijn van 10 businessclubs en dan per jaar bij allemaal maar 2 keer je gezicht laten zien heeft geen zin. Concentreer je liever op enkele voor jou relevante netwerken waar je altijd naar de bijeenkomsten gaat. Alleen dan zal je netwerk gaan renderen want onthoud goed ‘Het gaat niet om wie jij kent maar om wie jouw kent’

N.B. Overal wordt over ‘hij’ gesproken. Dit kun je zonder meer direct in ‘zij’ veranderen. Jaren werd gemeend dat vrouwen vaak te verlegen waren om te netwerken en het daarom veel meer een mannending was.

Die tijd ligt achter ons en zullen we in 2018 nog verder achter ons laten, toch dames?